Altijd als eerste onze nieuwste blogs lezen? Laat je email adres achter en je ontvangt een bericht als wij een nieuw blog plaatsen.

Acquisition, behaviour en conversion: hét ABC van website analytics. Binnen Sitecore speelt analytics een belangrijke rol voor optimale Experience. Maar zonder goed inzicht zijn de data nog geen informatie. Het is belangrijk de grafieken en cijfers te begrijpen. 

Suneco Sitecore Summer Hack #4

In de eerste hack van deze zomer zijn we ingegaan op de Experience Analytics. Er is aangegeven welke grafieken op het dashboard staan en hoe deze te lezen. Deze vierde Suneco Summer Sitecore Hack gaat dieper in op de grafieken onder de tabs: audience, acquisition, behaviour en conversions.

De Audience Tab

Onder de audience tab is de informatie te vinden van de bezoekers. Waar ze vandaan komen (i.e. fysieke locatie), welk devices ze gebruiken en welke taal ze spreken. Wellicht de meest interessante is de Pattern Matches. Deze grafiek toont je welke type bezoekers je op de website hebt gehad.

Pattern Matches

Om de grafiek gevuld te krijgen moeten de pattern cards ingeregeld zijn en de content zijn ‘gemarkeerd’ voor een bepaalde doelgroep. Als dit gedaan is zal het bezoek van de gebruiker door Sitecore worden berekend en gemapt aan een van de pattern cards.

Welk inzicht geeft deze grafiek?

 

De meest berekende/gemapte patronen worden getoond. De grafiek geeft snel inzicht in welk pattern het meest bezocht is.

Acquisitions tab

De grafieken die hier te vinden zijn geven allen inzicht in welke bronnen bezoek opleveren. Welke campagnes, referral websites en kanalen scoren. En welke juist niet. 

Behaviour Tab

Deze tab toont de grafieken die het gedrag op de website tonen. Oftewel, welke assets zijn er gedownload, wat zijn de belangrijkste pagina’s inzake entry en exit. En, waar zoeken de bezoekers zoal naar?

Conversions Tab

Het laatste tabblab toont de informatie inzake conversie. Welke vooraf gedefinieerde goals zijn er behaald?

Welk inzicht geeft deze grafiek?

Dit tabblad geeft twee belangrijke inzichten. Ten eerste laat het zien hoeveel conversies er dagelijks worden behaald en ten tweede de top goals gemeten naar conversie. Inzichten die kunnen helpen met de engagement strategie.

Voorbeeld: een specifiek doel heeft niet voldoende conversies, bekijk de stappen naar het doel nog eens nader en bedenk hoe deze beter gestructureerd kunnen worden.

Tip: Wil je binnen de grafieken alleen het inzicht van 1 (of meer) onderdelen krijgen? Klik dan in de legenda de overige onderdelen aan om ze binnen de grafiek “uit” te zetten.

 

Meer achtergrond nodig? Neem contact met ons op

Deel deze pagina