VHD Landelijk Centraal Meldpunt

Eén van de meest recente opdrachtgevers van Suneco: VHD. De alarmcentrale van VHD is specialist in het organiseren van hulp bij noodgevallen in binnen- en buitenland. Daar is sinds kort LCM (Landelijk Centraal Meldpunt) aan toegevoegd. Bij het LCM komen meldingen binnen van ongevallen en van pech voertuigen die een gevaar opleveren voor het verkeer, afkomstig van de meldkamers van politie en de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat. Op basis van deze meldingen zorgt het LCM voor een bergingsbedrijf en verdere afhandeling van de melding.

Meer uitleg over het LCM

Daar komen dus alle meldingen binnen op het wegennet van Nederland, zowel snelweg als andere wegen. Binnen 15 minuten moet een berger aanwezig zijn bij ongevallen. Die berger wordt ingeschakeld via het systeem van LCM. Een voorbeeldsite is ongevallenradar.nl, daar kun je zien welke meldingen er waar zijn in Nederland. Dit is één van de externe systemen waar we vanuit Suneco mee moesten koppelen.

Wanneer daar een melding binnenkomt, moeten er allerlei acties uitgezet worden. Ook wordt er een dossier aangemaakt, waarvan onderdelen gedeeld worden met de melder. De berger wordt vervolgens compleet automatisch ingelicht, daar komt nu verder geen mens meer aan te pas. Rijkswaterstaat of een andere bron stuurt een melding met de plek waar een auto met pech staat. Vanuit de ontwikkelde applicatie wordt vervolgens automatisch bepaald welke berger bij dat rayon hoort. Die berger moet de melding binnen 10 seconden accepteren. Wanneer dit niet gebeurt gaat er automatisch een telefoontje uit. Zo is er een samenwerking tussen alle alarmcentrales.

De rol van Suneco

Om ervoor te zorgen dat de berichten van die externe systemen bij VHD binnenkomen, heeft Suneco een aantal integraties en applicaties ontwikkeld. Zo hebben we een vijftal webservices ontwikkeld, oftewel vijf koppelingen en een module die de orkestratie en monitoring van in- en uitgaande berichten doet. Via de applicaties van Suneco worden die meldingen dan weer extern gedeeld met betrokken organisaties en binnen het ICT-landschap van VHD doorgestuurd. Zo komt het in een dossier-systeem terecht.

Vanuit Suneco waren we al met VHD in gesprek voor wat eerste, kleine klussen, en toen won VHD deze grotere aanbesteding van Stichting Incident Management Nederland (www.stichtingimn.nl). In juni 2022 zijn we hiervoor gestart met zes man vanuit Suneco: drie developers, business analist, architect en tester. In januari 2023 is de dienstverlening van VHD live gegaan.

Vervolg

De ketentest hebben we met goed gevolg afgerond, dat gaat aan de aanbesteding vooraf. Dit heeft geleid tot de gunning. Een van de vereisten was dat de berichtenstromen gewoonweg vlekkeloos moet werken.

Gerben Koopman, commercieel directeur VHD: “Wij zijn erg trots dat het met ons allen gelukt is het LCM te mogen gaan uitvoeren. Een belangrijke schakel voor de mobiliteit in Nederland.”

Uitdaging van het project

Het is een samenwerking met veel partijen, een harde deadline in verband met de aanbesteding en vele security- en privacyeisen. Alles bij elkaar maakt het complex, maar een fantastische opdracht om aan te mogen werken.

Mike Pino, managing partner Suneco: “Een mooi eerste project bij een nieuwe klant. De samenwerking is goed, ook nog eens in de vakantieperiode. Samen hebben we wat moois neergezet en de deadline gehaald. Een betere start van een samenwerking kun je je niet wensen.”