Altijd als eerste onze nieuwste blogs lezen? Laat je email adres achter en je ontvangt een bericht als wij een nieuw blog plaatsen.

Voor wie regelmatig in zijn Google Analytics kijkt is het geen onbekend verschijnsel: extreme schommelende en stijgende bezoekers aantallen. Een diepere analyse toont dat vooral het bezoek van het referral kanaal stijgt.

SPAM

Voor wie regelmatig in zijn Google Analytics kijkt is het geen onbekend verschijnsel: extreme schommelende en stijgende bezoekers aantallen. Een diepere analyse toont dat vooral het bezoek van het referral kanaal stijgt. Klinkt goed, alleen blijkt dat deze stijging niets toevoegt aan je website. Het zijn vreemde websites. Het bekende fenomeen SPAM is van de email overgewaaid naar Google Analytics.

Waarom Referral Spam?

Waarom bestaat deze SPAM? Omdat het kan? Een paar vreemde URL’s, niemand die daar direct op klikt, maar deze SPAM komt wereldwijd in alle Google Analytics statistieken voor. En we zijn toch nieuwsgierig, dus even kijken naar wat deze site dan is… en dat dan maar vele miljoenen nieuwsgierige webmasters… is een aardige boost qua traffic.

Opschonen die statistieken

Zoals we bij de mail al spam filters hebben staan moeten deze (helaas) nu ook voor Google Analytics worden opgezet. Want Google is bekend met het probleem en werkt hopelijk aan een oplossing. Voorlopig moet het op een andere manier.

De manier die we gebruiken: een filter aanmaken. Helaas zal het filter pas werken nadat het is gemaakt. Dus historische data blijft bestaan, maar we kunnen er mee vooruit.

De reeds bestaande data kunnen we filteren door middel van een segmentatie filter. 

Omdat de spammers steeds andere links gebruiken is het handig om op regelmatige basis de filters bij te werken. Hier vind je een uitgebreide en continue bijgewerkte lijst.

Filters en segmenten maken

Aan de slag dan maar. We beginnen met het maken van een filter.

  • Login in Google Analytics
  • Klik op ‘Beheerder’ in het bovenste menu in je scherm
  • Klik links bij het onderdeel ‘Account’ voor ‘Alle filters’
  • Klik op de rode knop ‘Nieuwe filter’ en geef hierin de volgende informatie:
    • Naam: referral SPAM filter #1
    • Filtertype: Aangepast
    • Selecteer: ‘Uitsluiten’
    • Selecteer in ‘Filterveld’ het veld ‘Campagnebron’
    • Voer in het Filterpatroon herkenbare onderdelen van de uit te sluiten domeinen in. (bijv. buttons|fiverr|semalt|guardlink|event-tracking|best-seo-offer|Get-Free-Traffic-Now|iexingwen|darodar|webmaster-traffic)
    • Er kunnen maximaal 255 tekens in het filter veld. Mocht de lijst te lang worden, dan kun je een tweede filter maken. Eindig het filter niet met een | (Pipe), anders werkt het filter niet.
    • Sla de filter op

De nieuwe bezoeken zullen niet worden opgenomen in je statistieken. Let wel op! Als je een filter gebruikt wordt de data dus niet opgeslagen en is hij ook niet meer terug te krijgen. Tip is dan ook om altijd (minimaal) twee weergaven te maken binnen Google Analytics, waarvan één ongefilterd (een nieuwe weergave begint op nul en neemt geen data over van andere weergaven!). 

Om de data uit het verleden te kunnen filteren kun je een segmentatie aanmaken. Een segmentatie kun je ook in de “beheerder” tab aanmaken.

  • Ga in de rechterkolom naar “PERSOONLIJKE TOOLS EN ITEMS” en klik op Segmenten
  • Klik op de rode knop “nieuw segment” en geef de volgende informatie:
    • Naam: referral SPAM Segment
    • Klik op Voorwaarden (onder sub geavanceerd)
    • Maak het volgende filter:  Sessies – Uitsluiten – Bron – komt overeen met RegEx

  • Voer het filterpatroon in. (zelfde als bij het gewone filter) (bijv. buttons|fiverr|semalt|guardlink|event-tracking|best-seo-offer|Get-Free-Traffic-Now|iexingwen|darodar|webmaster-traffic)
  • Sla het segment op.
  • In de rapportage is nu het segment te gebruiken.

Hoe nu verder?

Het SPAM verhaal binnen Google Analytics is erg vervelend. Er zijn verschillende oplossingen, maar bij elke oplossing vinden de spammers weer een nieuwe manier. Voor Google lijkt het niet iets dat zomaar op te lossen is, anders was dat vast al wel gebeurd. Voorlopig blijft het dus een kwestie van regelmatig het filter en segmentatie aanpassen.



Meer achtergrond nodig? Neem contact met ons op

Deel deze pagina