Altijd als eerste onze nieuwste blogs lezen? Laat je email adres achter en je ontvangt een bericht als wij een nieuw blog plaatsen.

Google is continue bezig om hun Analytics op een hoger niveau te tillen. Wellicht komt de input uit de aangepaste rapporten die gebruikers kunnen maken. Maar ook eigen inzichten zorgen voor nieuwe rapporten. Eén van de meest recente toevoegingen is het rapport Gebruikers-verkenner.

Google Analytics

Google Analytics’ Gebruikers-verkenner

Het rapport Gebruikers-verkenner is nog in beta en wellicht nog niet op elk account geactiveerd. Mocht je hem zoeken, hij staat onder het kopje “doelgroep” na de cohortanalyse. Staat het rapport er nog niet tussen? Heb dan nog even geduld, het komt eraan.

Maar waarom is dit rapport nou zo interessant? En wellicht interessanter dan andere rapporten? Dit rapport geeft je de kans om op gebruiker niveau gedrag te analyseren. De data is weliswaar anoniem, een koppeling met gebruikers is niet aanwezig in Google Analytics, maar daar is wel een oplossing voor te bedenken.

Het Rapport

Het rapport toont exact wat een gebruiker heeft gedaan. Welke events zijn getriggerd, wat is er in de winkelwagen gelegd, enz.. 

De individuele gebruiker krijgt een random nummer waaraan al zijn acties gekoppeld zijn.

Voor een webshop kan je dus ook heel goed zien of een gebruiker bijvoorbeeld terugkomt en eventueel meer wil bestellen. Ook kan je hier nog scherper je cross-selling uit destileren.

En hoewel Google Analytics in de basis uitgaat van het geheel en gemiddelden geeft dit rapport je een mooi inkijkje in specifiek gebruikersgedrag. Met daarbij een extra inzicht in wat nu wat nu wel werkt op je site en wat er nog beter zou kunnen.

Meer weten over Google Analytics? Neem gerust contact op met Ebo van der Broek.

 

Meer achtergrond nodig? Neem contact met ons op

Deel deze pagina