Altijd als eerste onze nieuwste blogs lezen? Laat je email adres achter en je ontvangt een bericht als wij een nieuw blog plaatsen.

Deze zomer zullen we elke week een slimme, snelle en handige tip geven voor marketeers die gebruik maken van Sitecore. Met deze hacks willen wij Sitecore Marketeers helpen om de eerste procenten te pakken in de queeste naar het wow-effect van engaged klanten.

Suneco Sitecore Summer Hack

A/B testen

Een van de mooie onderdelen van Sitecore is de geïntegreerde mogelijkheid tot A/B testen. Site optimalisatie is natuurlijk een hot item en A/B testen speelt hierin een cruciale rol. Maar laten we beginnen met wat een A/B test nu eigenlijk is. A/B (of split) testen is een proces waarbij gelijktijdig twee verschillende versies van een pagina’s live draaien en waarbij wordt gekeken welke versie het beste presteert.

Met deze kennis in gedachten is het dus belangrijk om te beseffen dat bij een A/B test altijd een doel moet worden behaald. Het snelste effect is dan ook te behalen bij testen op buttons, banners, etc.

Zorg voor twee versies van het te testen onderdeel. Bedenk vooraf wat de verwachting is van de uitslag en voer daarna de test op in Sitecore. Belangrijk bij het testen: vermijd teveel verschillende testen op één pagina. Ga bijvoorbeeld eerst component A testen en daarna component B.

Test componenten

Het opzetten van een test is een relatief simpele handeling in Sitecore.

  • Ga naar de pagina waarop de test zal plaatsvinden. Open de pagina in de Experience Editor
  • Selecteer het te testen component, kies het icoon met de pagina’s en klik op “Edit Variations”

  • Voeg de variatie op het component toe

 

  • Er verschijnt een extra kolom op de pop-up met een A en B, switch tussen de vaianten en pas B aan
  • Sla de pagina op en publish hem. Vervolgens zal de test gedeployed moeten wordenm daarna is de A/B testactief

Na het publiseren van de test zal deze gaan lopen.

Snel en effectief

A/B testen zijn in Sitecore dus snel en effectief op te zetten. Als de test loopt is het mogelijk om via Experience Optimization de test te volgen en een winnaar van de test aan te wijzen. De winnaar zal dan automatisch als “default” content doorgaan op de website.

Meer achtergrond nodig? Neem contact met ons op

Deel deze pagina