Altijd als eerste onze nieuwste blogs lezen? Laat je email adres achter en je ontvangt een bericht als wij een nieuw blog plaatsen.

Deze zomer zullen we elke week een slimme, snelle en handige tip geven voor marketeers die gebruik maken van Sitecore. Met deze hacks willen wij Sitecore Marketeers helpen om de eerste procenten te pakken in de queeste naar het wow-effect van engaged klanten.

Suneco Summer Sitecore Hack

Experience Analytics

Sitecore geeft met de Experience Analytics de marketeer mogelijkheden om via dashboards en rapporten inzicht te krijgen in het verkeer op de website. In deze hack geven wij inzicht in de informatie die de vijf grafieken op het dashboard verschaffen.

Twee tips vooraf:

  1. Selecteer de te analyseren site bij een multi-site opzet door middel van de drop down rechtsboven.

     

     

  2. Sitecore gebruikt vaak de Engagement Value. Dus niet het aantal bezoekers, maar de waarde die het bezoek heeft gegenereerd. 

Grafieken op het Sitecore Analytics Dashboard

Grafiek 1: online interactions by visits and value per visit

De grafiek geeft het aantal bezoeken binnen een geselecteerde periode en de “engagement” waarde gegenereerd per bezoek.

Welk inzicht geeft deze grafiek?

Engagement punten worden toegekend aan bezoekers die gedefinieerde doelen behalen; bijvoorbeeld het inschrijven op de nieuwsbrief, een whitepaper downloaden of het invullen van het contactformulier. Met die kennis is een nauwkeurige analyse van de grafiek mogelijk. De blauwe lijn geeft het aantal bezoekers aan, blijft deze lijn redelijk gelijk, maar de gele lijn daalt, dan zijn de bezoekers dus minder waardevol. Stijgt de gele lijn? Dan neemt de waarde van de bezoeken toe, er worden juiste keuzes gemaakt met de optimalisatie van de website.

Grafiek 2: Channel groups by visits

Deze grafiek geeft het aantal bezoekers opgedeeld naar het kanaal. In Google Analytics kun je deze grafiek vergelijken met de Acqusitie insights. 

Welk inzicht geeft deze grafiek?

Deze grafiek geeft inzicht in de verdeling van de verschillende bronnen van website bezoekers. Zit er een stijgende lijn in, dan is het vrijwel altijd goed.Bij een stijgende lijn zit je vrijwel altijd goed.  Zijn er bronnen die “over- of onderpresteren”, dan is het wellicht goed om hier dieper op in te gaan.

Grafiek 3: Top Campaings by value

Deze grafiek laat de engagement waarde per campagne zien. 

Welk inzicht geeft deze grafiek?

De grafiek geeft niet aan hoeveel bezoekers een campagne heeft binnengebracht, het geeft de engagement waarde van een campagne. Het succes van de campagnes wordt dus niet weergegeven in bezoekers aantallen maar in het waardevolle (doel) gedrag van de bezoeker.

Grafiek 4: Top pattern matches by value per visit

Welke pattern cards, geactiveerd door de bezoekers, hebben de hoogste engagement waarde. Welk type bezoeker op de website heeft dus de juiste triggers en welke bezoekers zouden een betere match moeten krijgen voor conversie.

Grafiek 5: Top goals by conversions

Deze grafiek toont de doelen die de meeste engagement waarde opleveren. 

Welk inzicht krijg ik?

Hoe presteren mijn vooraf gestelde doelen? Heb ik alles goed staan om mijn doelen te bereiken? Bijvoorbeeld:  de aanvraag voor een specifiek whitepaper blijft achter bij het gestelde doel.  Een aanpassing (A/B test) zal kunnen aantonen waar verbetering mogelijk is.

Meer inzichten uit de Experience Analytics

Naast de vijf grafieken op het dashboard zijn er nog vier extra tabbladen te vinden met rapporten. We zullen in één van onze volgende hacks aandacht besteden aan de waarde van deze rapporten. 

Meer achtergrond nodig? Neem contact met ons op

Deel deze pagina