Altijd als eerste onze nieuwste blogs lezen? Laat je email adres achter en je ontvangt een bericht als wij een nieuw blog plaatsen.

Toen ik in 2000 begon met echt werken (lees: 40 uur per week, niet als bijbaantje) deed ik dit in de functie van webmaster. In het jaar 2000 betekende dit dat ik zo'n beetje de conciërge van het digitale platform was.

Marketing boeken

Toen ik in 2000 begon met echt werken (lees: 40 uur per week, niet als bijbaantje) deed ik dit in de functie van webmaster. In het jaar 2000 betekende dit dat ik zo'n beetje de conciërge van het digitale platform was. Ik regelde de servers in, zorgde voor de domeinnamen, deed de bouw (html, asp) en design van de website, bouwde de databases en regelde de marketing (link building, met obscure software pakketjes je site aanmelden bij "meer dan 1000 zoekmachines!" en natuurlijk Altavista en Ilse). 

Tegenwoordig zijn al die onderdelen zo specialistisch geworden dat het onmogelijk is dit nog door één persoon te laten doen. De designer en de developer hebben zulke specifieke kennis nodig, hele industrieën draaien hierop. En veelal is deze kennis ook niet meer inhouse aanwezig maar wordt hij ingehuurd bij full (en minder full) service (internet) bureaus.

Een stukje kennis blijft echter vaak binnenboord, de marketing. Kennis van de eigen organisatie, producten, klanten en afzetmarkt zijn zodanig essentieel dat deze kennis niet snel buiten de deur wordt geplaatst. Wellicht wel in de strategie en bedenk fase, maar de uitvoer zelden. 

Maar welke kennis moet er dan tegenwoordig zijn als een marketeer of marketing afdeling dan zelf alles wil gaan doen? Deze vraag krijgen wij regelmatig, daarom deze blog; wat te doen nu de website klaar is?

Wat te doen nu de website klaar is?

Allereerst, een website is natuurlijk nooit klaar, maar goed, het project "de nieuwe website" is afgerond, dus nu verkeren we in een permanente staat van bèta.  

We willen door. Om maximaal rendement te gaan halen uit de investering die de website uiteindelijk toch ook is. Wellicht dat we even kunnen varen op de wind in onze zeilen, maar we moeten toch wel proberen de zeilen strak te houden en de koers te behouden.

Welke kennis is hier voor nodig?

  1. Kennis CMS pakket. Waarom? Omdat de nieuwe website draait op een CMS, is gedegen kennis hiervan essentieel. Op die manier kan het maximale rendement uit de website worden gehaald.  Hoe beter dit begrepen wordt, hoe meer en beter er gebruik gemaakt kan worden van het systeem.
  2. Kennis van (Google) Analytics. Waarom? Met Analytics kan er gekeken worden waar de bezoekers vandaan komen, wat ze doen op de website en hoe ze converteren (zie ook punt 5).
  3. Kennis van photoshop (of een andere foto tool). Waarom? Een belangrijk onderdeel van goede content is goede plaatjes. Wellicht met een eigen (KWA) stijl, maar zeker wel een consistentie erin.
  4. Kennis van tekst schrijven (en dan speciaal SEO proof). Waarom? Teksten zijn een tweede onderdeel van content. Erg belangrijk. Omdat je online werkt is het natuurlijk ook belangrijk dat teksten SEO proof zijn.
  5. Kennis Data analyse. Waarom? Een belangrijke skill is het lezen/begrijpen van data/informatie. Wanneer is bijvoorbeeld een
  6. specifieke doelgroep interessant genoeg om extra aandacht te geven (zie ook punt 8 en 2).
  7. Kennis Social media (monitoring). Waarom? Als straks de website klaar is, is dat natuurlijk de eerste stap. Maar veel communicatie van de klant zal ook buiten de website direct omgaan, via bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Een goede service verlening via deze kanalen biedt kansen, kennis hiervan is dus essentieel (denk bijv. wat de KLM via social doet). 
  8. Kennis van email marketing. Van de diverse online kanalen is email marketing misschien wel het meest verguisde. Email = spam. Nee, dus! Dus kennis van email marketing is handig (voor elke online marketeer).
  9. Kennis A/B en multivariatie testen.  Waarom? Hiermee kun je nog beter de website laten renderen. Wat werkt wel en wat niet (of minder en meer) (zie ook punt 5)?

De lijst is uiteraard langer te maken, wellicht ook in te korten. Maar als je inhouse je website marketing wil gaan doen zijn de genoemde punten toch wel belangrijke kennis pijlers. En natuurlijk de al benoemde kennis van de eigen producten, markten etc. 

We kunnen dus wel concluderen dat je eigenlijk een soort van conciërge moet zijn, maar dan alleen op het gebied van de website marketing, die trouwens wel regelmatig met de designer, developer en alle andere stakeholders om tafel moet zitten om te kijken of het schip geen lekkages heeft, de zeilen geen scheuren bevatten en de koers nog de juiste is. 

En ja, moet de kennis allemaal inhouse aanwezig zijn? Die conclusie laat ik graag aan de lezer zelf.

Meer achtergrond nodig? Neem contact met ons op

Deel deze pagina